Iklan

Wednesday, October 13, 2010

Pekerjaan-pekerjaan Abah

Abah tidak pernah kerja makan gaji. Namun AlhamduliLLAH, kami adik beradik tidak pernah kelaparan.

Pekerjaan abah yang mula2 dulu adalah sebagai pemandu teksi tidak berlesen... Dia akan keluar masuk kampung dan bawak orang yang perlukan perkhidmatan kereta dia untuk kemana sahaja. Tahun 80-an org tak banyak kereta, jadi ada jugalah pendapatan abah walaupun tidak seberapa.

Kemudian abah ditawarkan jadi peneroka felda di Felda Bukit Waha, Kota Tinggi. Di sana abah mempunyai satu lot/kawasan kelapa sawit untuk dikerjakan. Di sini aku sempat bertadika dan bedarjah satu selama sebulan. Hidup di felda agak menarik... boleh rayau2 satu blok, boleh ikut abah potong buah kelapa sawit, boleh mandi paya dan macam2 lagi. Abah juga pernah jadi ketua blok kat sini.. jadi adalah gaji lebih sikit.... Pada aku kerja di felda bukan makan gaji kerana hasil usaha sendiri yang menentukan berapa banyak duit kita dapat. Tapi entah mengapa hati abah beralih arah... Dia semacam kurang minat nak duduk di felda lagi...

Tahun 1985 abah ajak kami sekeluarga pindah balik ke kampung asal abah di Pasir Gudang nie. Pada masa ini abah menceburkan diri sebagai nelayan sepenuh masa. Jadi nelayan agak kurang pendapatan... namun abah tidak putus asa, dia nampak peluang lain, lalu dia memulakan perniagaannya sendiri. Abah menjadi peraih ikan... Abah akan membeli ikan dari nelayan2 yang ada di kawasan kampung ini dan dia jual kepada penduduk setempat. Pada masa itu, kawasan Pasir Gudang memang kurang penjual ikan segar.. Kipmart, Tesco, Econsave tak wujud lagi. Jadi perniagaan ikan abah memang mendapat sambutan. Abah sentiasa berfikir untuk memperluaskan perniagaannya. Akhirnya dia mendapat idea untuk memasarkan ikan nelayan tempatan kepada peniaga di Singapura pula. Maka pendapatan abah semakin bertambah... Abah beli ikan di sini dan dijual di Singapura dan sebaliknya... Pada masa abah sangat popular di kalangan pembeli ikan.. Cakap saja pasal Sahak jual ikan, ramai org yang kenal... Sekarang inipun kalau org tanya sapa aku (org kampung ni) aku akan cakap aku anak Sahak yg dulu jual ikan... ;). Kadang2 aku tolong abah jual ikan... Hujung minggu pendapatan abah melebihi 2k... wah.. terasa macam org kaya masa tu sebab aku kira duit.. hehehhe....

Tapi hidup ni macam roda.... kadang-kadang kita di atas, kadang2 kita di bawah... :( Tahun 90-an pelbagai masalah abah hadapi. Persaingan sengit, harga ikan yang tidak menentu, sistem kewangan abah yang tidak dijaga dengan betul menyebabkan perniagaan ikan semakin teruk... dan satu peristiwa ngeri berlaku menyebabkan perniagaan ikan abah ditutup selamanya...

Bila dah tidak berniaga, abah kembali menjadi nelayan. Masa ni aku dah besar dan sudah ada pendapatan sendiri. Jadi abah tidak perlu lagi menyara anak-anaknya... Tapi.. jadi nelayan pun banyak masalah walaupun hanyalah part time... Enjin bot abah banyak kali dicuri menyebabkan abah malas dah nak ke laut..

Akhirnya (sekarang ni) abah ambil keputusan untuk balik semula kepada kerja lama dia... Abah kini jadi pemandu teksi tidak berlesen (pakwancha/prebet sapu). Kadang2 aku tergelak sendiri mengingatkan semula kerja2 abah..... Eh tapi kalau nak tau.. kerja prebet sapu ni Mashuk jugak.... Tahun 2009, Abah boleh bagi adik aku RM5K untuk belanja perkahwinan adik aku tu.. Pergh.. tak sangka... aku ni nak simpan 5k? huh... jangan harapler..... RM5 pun belum tentu....

P/S: Aku cakap kat abah, takyah kerjalah... anak2 ada boleh support.. Dia kata, takper... duit tu nanti pun bukan untuk org lain... untuk anak2 jugak... pergh... terharu sehh....

6 comments:

  1. aku suka entri ni. terutama kisah kat felda tu. best sangat. tiba2 aku terbayangkan sesuatu :)
    aku follow sini.

    selalu jenguk aku jugak okey :)

    ReplyDelete
  2. Tq Sasa... InsyaAllah tiap-tiap hari jenguk, kecuali Ahad, ahad hari bersama Mak mila plak... heehehe.. takleh on9..

    ReplyDelete
  3. aku suke n3 ni, sebab aku anak felda jugak..

    ReplyDelete
  4. Ramdan: Nanti mila entri pasal lagu felda plak... hehehe
    Azhar: Semua abah didunia hebat, hanya anak2 sahaja yang reti atau tak reti menghargai... ;)

    ReplyDelete
  5. saya sayang abah saya , tau ?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...